Friday, October 21, 2011

Catatan Srikandi VII part II




Catatan Srikandi VII part II









"At the end there are two of us"



Terdapat beberapa city-states di Indochina pada masa lampau seperti Javaka dan Syam yang diterajui oleh 'Mala Kings of Malayu' seperti yang tercatat di dalam Prasasti Hanchey abad ke-6 di Kemboja.Bersama-sama city-states Pyu dan Mon,raja-raja Malayu ini berhubung dengan raja-raja Pyu dan Mon melalui pertukaran budaya dan perdagangan.Semua ini berlaku kira-kira beberapa abad sebelum Masehi.

'Mala Kings of Malayu' ini juga sezaman dengan 'Cham Kings' dalam riwayat Khmer di mana 'Cham Kings' ini telahpun berada di Indochina sejauh 500 tahun sebelum Masehi.Ini sezaman dengan era Achaemenid di Parsi dengan emperor-emperor seperti Cyrus The Great,Cambyses II dan Darius I.Kita kena faham mengapa orang-orang Melayu begitu berkeras mempertahankan institusi beraja,kerana institusi beraja mereka antara yang tertua di dunia,pada masa yang sama kesultanan Kedah adalah antara kesultanan tertua di dunia!

"Mayang Mengurai adalah nama yang sering digunakan dalam hikayat-hikayat kami merujuk kepada nama puteri sebuah kerajaan purba Melayu," saya berkata sambil merenung jurnal Paul Pelliot.

"Apa maksud 'Mayang Mengurai'?" tanya Nari.

Saya menarik nafas panjang,"Mayang adalah bunga pokok kelapa manakala mengurai adalah keadaan sesuatu dedaunan yang berjujuran atau berjuntaian,anda juga boleh gunakan ia pada rambut,seperti rambut yang mengurai"

Kemudian saya menunjukkan pada satu perenggan pada jurnal,"Lihat sini Nari...menurut rekod dari kerajaan Qi Selatan,pada abad ke-5 Masehi ada mencatatkan tentang 'Liu Ye' seorang puteri di Indochina yang memerintah sebuah kerajaan.Namun rekod dari dinasti lain seperti Liang,Liu Song atau Chen menyebutkan tentang 'Ye Ye' yang bermaksud 'Coconut Leaf'.Dalam budaya Melayu,sesebuah kerajaan kadangkala diperintah oleh raja perempuan,seperti yang berlaku pada Kerajaan Patani dan Kelantan".

Mata Nari bersinar."Coconut Leaf dan Mayiang..."

"Mayang Mengurai.." saya merenung mata Nari dalam-dalam.

"Yes...of course that.Saya lihat ada persamaan di situ.Namun mungkin ianya kebetulan?Siapa tahu?" Nari mahu mempertikai.

Saya tersenyum.Saya mengalihkan pandangan pada puncak Ammergau Alps di kejauhan.Siapakah yang tahu,ketika suku-suku Jerman Kuno masih menggunakan tulisan Rune dan memakai dialek Saxon Tua,dan bahasa Inggeris belum sepenuhnya wujud dan masih senada dengan bahasa suku Jerman kuno...bahasa Melayu telahpun wujud di dalam istana Funan seawal 1 Masehi!

"Hai,Nari!Di sini awak bersembunyi ya,puas saya cari," tiba-tiba seorang pemuda menyapa kami berdua."Hmmm...Siti xxxxx (Srikandi) pun ada sekali,ha ha ha...bagus...bagus," Pong,pemuda Thailand itu ketawa menyeringai lalu duduk di hadapan kami.Ketika itu kami di perpustakaan kampus.

"Ha...apa yang kau nak?Penyibuk!" Nari memasamkan muka.Tindakan Nari itu tambah menggelikan hati Pong.

"Saya duduk sebentar pun tak boleh?Saya ada sesuatu yang pasti mengejutkan awak," Pong berkata sambil tersenyum mengejek.

Nari memandang wajah saya dengan muka masam mencuka.Saya hanya tersenyum sahaja sambil mengangkat kening."Kami tak undang awak untuk membuat cerita karut di sini,faham?" Nari membulatkan matanya.

Pong ialah seorang pelajar dari Thailand yang suka mengusik Nari.Mereka selalu berdebat tentang kelebihan negara masing-masing dari segi sejarah.Pong pada asasnya selalu kalah dalam perdebatan,ya...sebab semua orang tahu sejarah Thai lebih muda berbanding Khmer di Indochina.Namun Pong tetap berusaha membuat provokasi untuk merendahkan-rendahkan sejarah Khmer dan Kemboja.Pong amat rajin mencari apa jua kenyataan dan sumber yang menafikan tamadun orang Khmer.

"Pernah dengar nama ini,Indravarman III?

"Itu adalah raja Angkor kami,mengapa?Dengkikah?" Nari mencebikkan wajahnya mengejek.

"Aha...raja Angkor kebanggaan kamu itu adalah keturunan Tai," balas Pong selamba.

"Karut!Kamu dan bangsa kamu selalu menipu dan mencuri budaya kami!" Nari membantah.Pong hampir mahu ketawa melihat gelagat Nari.

"Menurut satu batu bersurat Sukhotai iaitu Inskripsi Nombor Satu,pada masa dahulu kawasan Sukhotai telah diperintah oleh kaum Khom sebelum ditakluk oleh dua adik beradik Thai,Po Khun Bang Klanghao and Po Khun Pha Muang.Khun Pa Muang telah mengahwini anak perempuan Jayavarman VIII dan bapa mertuanya telah mewariskan takhta empayar Khmer kepadanya dengan gelaran Sri Indravarman," jelas Pong.

"Khun Bang Klanghao pula seperti yang kita tahu telah mengasaskan Kerajaan Sukhotai dengan gelaran Sri Indraditya.Jadi dalam sejarah,kita tahu bahawa Sri Indraditya adalah pengasas Kerajaan Sukhotai,namun kita tidak tahu ke mana perginya saudara Sri Indraditya yang lain,iaitu Pha Muang tadi.Sebenarnya selepas Jayavarman VIII mangkat,Khun Pha Muang telah diangkat menjadi emperor Angkor!" Pong tersenyum lebar.

"Dalam sejarah Angkor,tercatat nama raja selepas Jayavarman VIII adalah Indravarman III.Ini sama dengan catatan dalam batu bersurat Sukhotai yang menunjukkan gelaran Khun Pa Muang ialah Sri Indravarman!Maka Indravarman III dan Sri Indravarman atau Khun Pa Muang adalah orang yang sama!" tambah Pong lagi.Nari semakin berkerut dahinya menahan rasa tidak puas hati.

"....Indravarman III adalah berketurunan Thai dari Sukhotai!Dan orang Khmer telah menjadi hamba sahaya seorang raja Thai!" tambah Pong diakhiri dengan ketawa kecil.

"Cukup!!Apa yang kamu beritahu adalah fantasi kamu sendiri.Semuanya karut!Indravarman III adalah orang Khmer bukan Thai dari Sukhotai!" Nari membantah.

"Hahaha!Apa yang saya beritahu ini ada tercatat pada batu bersurat.Apa lagi yang kamu mahu bantah?Sebab itu seorang raja kamu bernama Nak Ang Eng (Narayanaraja III) menuliskan bahawa raja Khmer pertama ialah Trosok Peam.Mana dia raja-raja 'Varman' kamu pergi selepas Jayavarman IX?" Pong menyoal Nari.

Nari terdiam.Pong mengambil kesempatan,"Pernah dengar tentang Sweet Cucumber King?".

Nari merenung tajam Pong."Aha...dialah yang membunuh raja 'varman' yang terakhir.Seperti yang kita tahu,Sweet Cucumber King menurut legenda Kemboja adalah hamba suruhan Raja Siharaja,pada saya mungkin Jayavarman IX...dan raja telah memberinya lembing khas untuk menjaga ladang tembikainya dan mengarahkannya supaya membunuh sesiapa yang datang mencuri.Satu malam,si hamba telah mengesan seseorang berjalan mengambil buah tembikai di ladang raja tersebut.Si hamba telah melempar lembing raja ke arah si pencuri.Lembing tadi mengenai tepat dan si pencuri itu terbunuh.Apabila hamba tadi memeriksa tubuh si pencuri,rupa-rupanya pencuri tadi adalah rajanya sendiri!" Pong bercerita.

"Jadi?" saya mencelah.

Pong memandang saya sambil tersenyum,"Raja-raja 'Varman' telah dibunuh oleh si hamba Khmer itu dan dalam riwayat menjelaskan si hamba tadi yang bernama Ponha Chey telah dilantik menjadi raja kerana raja sebelumnya tiada waris lelaki.Ponha Chey telah mengahwini puteri raja dan menjadi raja Kemboja dengan gelaran Trasok Peam!Bertuahnya dia,pembunuh raja mewarisi takhta raja yang dibunuhnya,malah mengahwini puteri raja pula...hahaha!"

Pong ketawa."Saya nak tanya kamu Nari yang manis,mengapa Ponha Chey tidak memakai gelaran 'Varman'?"

"Varman atau tidak,mereka semua adalah Khmer!" balas Nari.

"Salah!Raja-raja Varman adalah orang Khom,bukan Khmer!" balas Pong pula.

"Who the hell of Khom?Kami tidak pernah mendengar perkataan itu!Perkataan itu hanya rekaan kamu,pencuri Thai!" Nari membantah.

"Sebab itu Ponha Chey tidak memakai gelaran Varman sebab dia bukan berdarah Khom!Dia adalah asli Khmer,macam kamu!"

"Ponha Chey tidak memakai gelaran itu sebab tidak mahu mengaitkan dirinya dengan agama Hindu.Beliau adalah seorang penganut agama Buddha yang taat.'Varman' adalah warisan era Hindu," jelas Nari.

"Really?" Pong memprovok.

"Yes,stupid jerk!!" Nari separuh memekik.

"Apa motif kamu berkata tentang,Khom?" saya mencelah,sekadar menjadikan keadaan tidak bertambah panas.

Pong menarik nafas sambil tersenyum megah,"Bagi kami orang Thai,yang membina semua candi-candi Angkor termasok Bayon,Banteay Srei dan Angkor Wat adalah orang Khom,bukan Khmer,yang merupakan hamba kepada pemerintah Khom."

"Siapa Khom?" saya menduga.

Pong memandang Nari dengan senyuman mengejek,kemudian memandang kepada saya dan berkata,"Khom adalah satu kaum pribumi yang menduduki Kemboja,sebelum kedatangan kaum hamba iaitu Khmer.Khom adalah kelas pemerintah dan bangsawan,serta artisan juga pedagang.Dalam versi lain,Khom juga bermaksud 'selain Khmer' sama ada campuran Thai,Mon,Malayu dan Cham.Antara mereka,tetapi sudah pasti bukan Khmer."

"Saya mahu bukti atau rekod bertulis yang menyokong dakwaan anda tentang Khom," saya mencabar.

"Hahaha...saya dah agak,kamu mesti menanyakan tentang itu.Jangan risau Siti,saya ada bukti itu.Ketika siri pengembaraan Zhou Da Guan,seorang diplomat kerajaan dinasti Yuan China pada tahun 1296,ketika sampai di Kemboja,beliau telah mencatatkan bahasa orang kebanyakan berbeza dengan bahasa para pegawai dan orang atasan.Orang kebanyakan rata-rata berkulit gelap tetapi golongan pertengahan dan bangsawan rata-rata berkulit cerah.Zhou juga melaporkan bahawa rakyat tempatan tidak tahu menghasilkan sutera malah menenun sutera atau menjahit pakaian sekalipun!Jadi fikirkan,bagaimana kaum yang tidak tahu memegang jarum boleh menghasilkan ukiran yang menakjubkan seperti yang kita lihat di Banteay Srei atau Angkor Wat!Kesimpulannya yang membina dan mengukir semua itu adalah orang Khom iaitu orang Kemboja Kuno yang mempunyai teknologi yang maju sebelum kerajaan mereka ditakluk oleh bangsa hamba sahaya iaitu Khmer.Khmer sendiri memanggil mereka sebagai Siam," jelas Pong panjang lebar.

"Siapa cakap?Kami tidak pernah dengar pasal Khom dan segala repekan kamu itu!Khom hanya wujud di Thailand sahaja.Kemboja adalah Khmer,Khmer adalah Kemboja!Kamu adalah bangsa pencuri!Thai telah mencuri segala aspek budaya Khmer dari kostum,senibina malah bahasa diraja Thai adalah Khmer!" kata Nari meninggi.

"Semua budaya itu adalah dari orang Khom.Dan itu bukan bahasa Khmer,itu adalah bahasa Khom!" balas Pong.

"Tulisan kamu juga adalah cedukan dari tulisan kami!" Nari menambah.

"Itu bukan tulisan Khmer,itu tulisan Khom!" Pong menjawab sambil ketawa mengejek.

"Kamu ingin mencuri Preah Vihear dari kami!!" Nari separuh memekik.Beberapa orang pelajar memandang Nari.

"Phra Viharn dibina oleh Khom,bukan kamu,Khmer!" balas Pong bersahaja.

Prasat Phnom Rong


"Kembalikan Prasat Phnom Rong kepada kami,pencuri!" mata Nari hampir berkaca.Pipinya mula merah padam.

"Khom,Khom,Khom,faham tak?!Bukan kamu,hamba sahaya!" Pong membulatkan matanya dengan senyuman jahat.

Saya sudah nampak kini.Taktik yang digunakan oleh Pong.Pong,dan majoriti sejarahwan Thai yang pekat nasionalisnya telah mencipta satu bangsa khayalan yang dilabel sebagai 'Khom'.Gunanya untuk menampan tuduhan dari pihak Khmer yang menyatakan bahawa Thai menceduk segala budaya Khmer.Jadi apabila orang mempersoalkan budaya Thai yang sama dengan Khmer,maka 'Khom' ini akan tiba-tiba muncul dan pada masa yang sama segala aspek orang Khmer direndah-rendahkan seperti memanggil mereka 'hamba' kepada 'Khom' tadi.Padahal 'Khom' ini sebenarnya penuh kekaburan.

"Sila tunjukkan tulisan Khom pada Nari," saya mencelah.

Nari dan Pong berhenti berbalah.Nari kelihatan cuba menahan air matanya dari keluar.Pong memandang wajah saya sambil mengenyitkan mata.Saya mengerutkan dahi.Tanda serius.

"Err...saya tidak bawa contoh di sini,maaflah," Pong cuba berdolak-dalik.

Saya tersenyum hambar lalu mengeluarkan satu makalah tentang sejarah Indochina.Saya menyelak-nyelak makalah itu dan sampai di satu halaman yang menunjukkan skrip-skrip tertentu lalu menyuakannya kepada Pong.

"Ini skrip Khom,bukan?" soal saya.

"Ya...ya...ini Khom," Pong mengiyakan sambil matanya tidak berkelip memandang ke arah halaman tersebut.

Skrip Khom (Khmer Kuno)

Saya memandang Nari.Nari agak murung.Postur tubuhnya mendap di atas kerusi perpustakaan.Bahunya jatuh.Matanya masih berkaca.Nafasnya tersekat-sekat.Wajahnya agak tegang.Matanya membulat merenung ke bawah.

Saya bersimpati terhadap Nari.Selepas era Angkor,orang Khmer telah menghadapi peperangan demi peperangan sehinggalah era Khmer Rouge.Negara Kemboja menjadi huru-hara dan pernah dijajah Perancis dan Vietnam.Berjuta rakyat Kemboja mati sama ada dibunuh oleh para penceroboh mahupun pemimpin mereka sendiri.Pernah dengar pasal monumen yang menempatkan tengkorak-tengkorak hasil kekejaman Khmer Rouge?Etnik Khmer di selatan Vietnam pula didiskriminasi oleh kerajaan Vietnam,malah mereka yang digelar Khmer Krom ini pernah melalui peristiwa pembunuhan kejam beramai-ramai dalam Peristiwa 'Grandfather Tea' pada tahun 1813 oleh tentera Vietnam.Berpuluh-puluh Khmer Krom ditanam hidup-hidup di dalam tanah dengan kepala mereka di luar.Kemudian kepala mereka dijadikan tungku manusia untuk merebus daun teh.Kepala mereka dibakar hidup-hidup!Askar yang menyeksa mereka hanya berkata "Berhati-hati,jangan tumpahkan teh tuan saya".

Thailand menjarah tanah Kemboja dari arah barat,Laos dari arah utara dan Vietnam dari arah timur.Di dalam Kemboja,berkecamuk perang saudara.Thai dan Viet membunuh rakyat Kemboja dari luar,Di dalam,Pol Pot menyeksa dan membunuh rakyatnya sendiri.Tanah Kemboja hingga kini masih dipenuhi periuk api.Saya lihat airmata Nari tumpah.Namun Pong tidak perasan.

"Nari,cuba baca tulisan ini," saya meminta.

Nari menegakkan kepalanya.Dia mengemaskan kedudukannya.Sempat juga dia menjeling tajam Pong,kemudian membaca tulisan yang saya tunjukkan.Tulisan itu terdapat dalam sebuah gambar yang menunjukkan dinding sebuah wat lama di Thailand.

Nari membaca tulisan itu dengan lancar.Pong tidak lagi senyum mengejek.Dia seakan serius kini.Dia memandang saya,seolah-olah berkata:jangan...jangan tanya yang itu.

"Pong,cuba kamu baca tulisan yang kamu panggil Khom ini," saya mengecilkan kedua mata saya dengan senyuman sedikit menggoda.Saya menunjukkan satu perenggan lain.

Pong kelihatan merenung lama,sambil mulutnya terkumat-kamit perlahan.Saya menjeling ke arah Nari,dia nampaknya semakin bersemangat.

"Bacalah!!" Nari mengerah Pong.

Pong memandang Nari,sedikit lucu tetapi kemudian kembali serius cuba membaca skrip Khom itu.Lama menunggu saya berkata,

"Sudahlah Pong,kamu tidak boleh membaca tulisan itu bukan?"

"Ini tulisan Khom,bukan Thai sekarang.Ini tulisan suci dan kuno,hanya sami-sami yang selalu membacanya,saya kurang fasih lagi.Tetapi dari tulisan inilah skrip Thai dicipta," dakwa Pong.

"Tetapi Pong,takkan kamu tak sedar,mengapa Nari boleh membacanya?" saya menduga.

Pong terdiam."Sebabnya ini adalah tulisan Khmer Kuno,bodoh!Saya Khmer dan saya tahu membaca tulisan ini," Nari melepaskan geram.

"Itu tidak mengubah tentang raja hamba kamu yang digelar Sweet Cucumber King.Dia telah membunuh raja-raja Khom 'Varman' dan melantik dirinya menjadi raja Khmer pertama," jawab Pong tidak mahu mengalah.

"Pong...," Pong memandang ke arah saya."Hikayat Sweet Cucumber King adalah diambil dari satu legenda Burma.Hamba penjaga ladang itu bernama Nyaung-u Sawrahan.Dan dia telah membunuh rajanya sendiri iaitu Theinhko yang mengambil buah tembikai dari ladangnya kerana haus.Kemudian Nyaung-u Sawrahan telah dilantik oleh permaisuri sendiri untuk mengelakkan pemberontakan dan kekacauan dalam kerajaan.Dia inilah yang bergelar Taungthugyi Min".

"Ang Eng bukanlah seorang sejarahwan.Beliau hanya raja yang mengarahkan riwayat Khmer dibukukan berlainan dari kajian barat.Walaupun ideanya bernas namun caranya salah iaitu dengan tidak menekankan raja-raja sebelum Trasok Paem," sambung saya.

"Sebab itu Preah Vihear milik kami,bukan si Khom,rekaan kamu itu," Nari menyampuk membalas dendam.

Pong kelihatan tidak berpuashati,"Siapa yang bina Phra Viharn?"

"Suryavarman I,pencuri!" jawab Nari.

"Adakah dia Khmer macam kamu?" Pong menyoal Nari.

Nari merenung bosan ke arah Pong,"Sudah tentulah,bodoh!"

"Salah!!Suryavarman I adalah dari dinasti Malayu,faham?Termasuk Udayadityavarman II dan Harshavarman III.Menurut Profesor Keng Vannsak pula,Jayavarman VII adalah dari keturunan Cham dan beliau mempunyai dokumen dan bukti konkrit mengenainya.Raja Khmer pertama adalah Trasok Peam,Trasok Peam,faham?Maknanya orang Khmer mula memerintah tahun 1336,sebelum itu adalah orang Khom termasuk dinasti Malayu,Cham dan Siam" Pong menjawab.

"Apa yang kamu merepek ni?" Nari kembali panas.

"Siti,jangan mendiamkan diri...beritahu Nari siapa Suryavarman I," Pong seolah-olah mahu melaga-lagakan saya dengan Nari.Bijak dia mengekploitasi keadaan.Macam raja-raja Thai di tengah-tengah kuasa Eropah.

Saya tersenyum sendirian.Pong memandang mata saya seolah-olah mahu berbisik:apa tunggu lagi jawablah,kali ni kamu akan terperangkap dengan saya.

"Pong...Suryavarman I memang keturunan Melayu tetapi ibunya adalah orang Khmer.Dahulu kami,orang Malayu dan Khmer berhubungan rapat dan saling mengadakan perkahwinan sesama kami.Kami berkongsi sejarah Indochina dan suka-duka di sana.Semua ini terjadi sebelum kedatangan orang Thai.Adakalanya dinasti Malayu memerintah,tetapi mereka memerintah bukan atas dasar menakluk namun atas ikatan kekeluargaan.Ini bukan seperti Thai yang melanggar Pattani dan Ligor dahulu atau menceroboh Angkor," saya melepaskan diri dari 'perangkap' Pong.

"Ayutthaya didirikan di atas tanah Sri Dharmaraja,sebuah city-states Malayu.Kemudian Ayutthaya menceroboh Angkor dan menghalau rajanya ke Chaktomuk (Phnom Penh).Pong...ada peribahasa yang mengatakan "sejarah ditulis oleh orang yang menang".Tiada apa-apa yang salah dengan pepatah ini,tetapi ia adalah salah dan adalah satu kesilapan yang tidak beretika bahawa satu negara boleh menulis sejarah negara lain.Jika anda mahu mereka-reka cerita,jangan melibatkan maruah orang lain,ok?" saya mengangkat kening,ke arah Pong.

Pong hanya mencebik bibirnya mendengar kata-kata saya.Nari tersenyum-senyum sambil menjulurkan lidahnya ke arah Pong.Pong hanya menjeling sahaja melihat gelagat Nari.Kemudian dia memandang saya dengan senyuman dendam.

"Kamu bernasib baik kerana Siti ada dengan kamu hari ini,Nari...lain kali saya pasti akan membuatkan kamu menangis teresak-esak macam hari tu," kata Pong sambil ketawa mengejek."Permainan belum tamat...saya pasti kembali.Saya tetap akan kacau kamu," Pong membulatkan matanya kepada Nari."Huhuhu...apa lagi nak pencuri ni mahu katakan,sila berambus sekarang,kamu dah kalah secara rasminya," Nari ketawa.Begitu seronok dia nampaknya melihat Pong yang masih tidak berpuashati."Saya akan pastikan Siti tetap bersama saya bila kamu datang menyibuk,pencuri!".

"Huh...pengecut!" Pong pun berlalu dari situ menuju ke arah pintu perpustakaan.Nari ketawa mengekek.Beberapa pelajar memandang ke arah kami.Nari memekup mulutnya menahan ketawa.

Nari memegang tangan saya."Terima kasih Siti,kamu penyelamat saya".Saya hanya tersenyum memandang wajah Nari.Matanya membulat ceria,tidak lagi berkaca.

Saya memandang gambar Preah Vihear yang menjadi perdebatan antara Nari dan Pong;antara Kemboja dan Thailand.Saya merenung dalam-dalam ke dalam Preah Vihear dan seolah-olah ke alam fantasi;dengan keadaan bangunan itu ketika selepas baru dibina,amat cantik dan masih mempunyai hiasan-hiasan bertatah emas.Saya seakan-akan melihat seorang lelaki memakai mahkota bertanjak dan sampin seperti mana yang saya lihat dalam teater Jayavarman VII dahulu sedang bersiar-siar di sekeliling bangunan.

"Suryavarman I..." bisik saya.

Beliau pasti mempunyai nama Melayunya.Nama yang dikenal oleh rakyat jelata.Sarwa Jagat?Jati Sukma?Badik?

Suryavarman I beribukan wanita Khmer.Ayahnya adalah seorang raja sebuah city-states Melayu Indochina.Ini ada tercatat dalam riwayat-riwayat Mon.Dalam manuskrip Mon kuno itu tercatat perkataan 'Malayu' dengan jelas,merujuk bangsa raja yang menjadi bapa Suryavarman I.Riwayat-riwayat Mon inilah yang menjadi rujukan manuskrip-manuskrip Thai terkemudian seperti Chiang Mai Chronicles.

Sampot

Jika anda menonton filem Raja Bersiong yang diterbitkan berwarna (Seniwati Sarimah ada berlakon),anda akan melihat dayang-dayang istananya memakai sampot,iaitu kain sarung orang Khmer.Saya begitu ingin tahu siapa yang mengarahkan kostum filem itu.Dari mahkota raja,pakaian hulubalang Melayu Indochina sehinggalah kostum para penari dan dayang.Tidak hairanlah raja-raja Melayu ada beristerikan orang Khmer atau Mon pada masa dahulu.Samalah macam sultan dan raja Melayu utara sekarang yang ada mengambil orang Thai sebagai isteri.



Nari mengajak saya ke Studentenfoyer,tempat yang paling saya benci kerana ramai 'budak-budak nakal' di sana.Keadaan di sana juga agak riuh-rendah dan ada pasangan yang berciuman serta berpakaian tidak senonoh.Saya menggelengkan kepala sambil menghadiahkan senyuman kepada Nari.Nari agak kecewa."Saya mahu habiskan sedikit lagi,awak pergilah dulu,nanti kita jumpa di kaffestag," ujar saya.



"You must pay for it,Srikandi"


Saya masih menelaah buku-buku sejarah Asia Tenggara.Makalah-makalah yang memuatkan artikel seperti "Why the Sailendras were not a Javanese dynasty" tulisan Roy E. Jordan.Pandangan Goerge Quinn dan Professor Vladimir Braginsky.Saya merenung gambar Preah Vihear kembali.


"....dia berani bagaikan api suria...
lahir dari seroja angkasa...
ibunya ialah kesatria pertiwi
bapanya ialah permata raja-raja
Mala dari Malayu..."


Saya teringat bait-bait kata yang diterjemahkan Nari untuk saya dari sebuah mantera kuno Khmer yang berasal dari satu batu bersurat yang dijumpai di Pergunungan Dangrek,Kemboja.Puisi ini ditujukan kepada emperor Angkor berdarah Melayu ini,Suryavarman I.

Hari semakin petang,dan perpustakaan semakin lengang.Saya pun berkemas untuk keluar dari perpustakaan.Saya menuju ke arah barisan rak-rak buku yang panjang untuk meletakkan buku.Entah mengapa,tabiat saya apabila di perpustakaan rajin untuk meletakkan buku di tempat asalnya,tidak di atas troli yang disediakan.Ketika berjalan di antara rak-rak itu saya perasan ada orang bergerak di belakang saya.Saya menoleh.Tiada siapa di belakang saya.Saya memerhatikan sekeliling.Tingkat yang saya berada sekarang (tingkat 3),sudah hampir tiada pelajar.Mereka sudah turun ke bawah.

Saya buat muka selamba,cuba memberanikan diri.Ah,siapa yang berani berbuat perkara yang tidak baik di dalam perpustakaan ni.Kalau sampai satu tahap,saya tak teragak-agak untuk menjerit.Tiba-tiba ada bunyi buku jatuh di rak seberang sana.Saya buat tidak peduli.Tapi sampai bila?Akhirnya saya letakkan buku Le Funan oleh Paul Pelliot itu di rak berdekatan secara tergesa-gesa.Saya sempat melihat label rak itu:Kunstpsychologie (Psychology of Art).Saya terus bergegas keluar dari celah-celah rak itu.Perasaan takut mula menyelubungi saya.Tiba-tiba pergelangan tangan saya dipegang kemas oleh seseorang.Segera saya menoleh.

"Malayu..."

Pong menggengam tangan saya dengan kemas sambil merenung tajam ke dalam mata saya.Sebelah tangannya ada sebuah buku nota saiz A4.Kemudian dia merapatkan buku nota itu ke dadanya,dengan menghadapkan kulit buku ke arah saya.Di atasnya tertulis dengan sebaris perkataan:Am Ende stehen wir zwei (at the end here are the two of us).

Saya menarik-narik tangan saya dari genggaman Pong.Tetapi Pong semakin mencengkam pergelangan tangan saya.Senyum jahatnya semakin melebar.

"Lepaskan tangan saya,Pong...," minta saya lembut.Saya tahu dalam keadaan begitu saya harus berlembut dengannya.Lelaki akan semakin ganas jika wanita juga bertindakbalas dengan kasar.Lelaki ada ego tersendiri bila berdepan dengan wanita yang tidak mahu menurut kemahuannya.Saya harus 'menyejukkan' egonya,kemudian cuba berbincang dan menolak dengan lembut segala kemahuannya.Saya memejamkan mata.

"Jika kamu mahu sesuatu dari saya,bukan dengan cara begini...," kata saya lagi apabila Pong terus merenung wajah saya sambil tersenyum jahat.Saya tidak mahu berkata,apa yang kamu mahu?Pertanyaan tipikal yang dungu dari kebanyakan wanita apabila berdepan dengan situasi begitu.Lelaki akan semakin meninggi egonya dan seperti mengantuk disorongkan bantal,terus menyuruh si wanita mengikut kemahuannya.

Cara saya berjaya.Pong melepaskan tangan saya."Mengapa kamu menyebelahi Nari?" Pong menyoal saya.

"Saya bukan menyebelahi dia,saya hanya bertukar pandangan saya dengan kamu berdua.Kamu boleh bangkang saya,bukan?" jawab saya.

Pong terdiam,dan mengangguk-angguk sambil memandang saya."Tadi,saya tidak boleh bangkang kamu,tetapi kamu tidak patut menjatuhkan air muka saya di depan Nari,mengapa kamu benci saya?" Pong membalas.

"Es tut mir leid,saya tidak bermaksud untuk menjatuhkan air muka kamu,Pong...errr...mengapa kamu tidak boleh bangkang saya?Saya tidak kisah.Kritiklah saya,saya terima".

Pong memandang kedua mata saya tepat."Kamu benar.Dan saya tidak mampu mematahkan hujah kamu.Kamu tahu,saya telah membaca sebahagian riwayat Thai yang tersimpan di sebuah wat purba di Phatthalung.Sebahagian lagi ada tersimpan di arkib diraja di Grand Palace".

Pong menyambung,"....saya tahu sebahagian kata-kata kamu adalah benar.'Mala Ratcha' adalah satu garis keturunan di Angkor dan Funan.Jika kami menganggap Khmer bukanlah pewaris sebenar empayar Angkor tetapi Khom,persoalannya siapakah sebenarnya Khom itu?Bagi saya Khom adalah...." Pong berhenti.

Saya mengangkat kening.

Pong memanjang jari telunjuknya dan menyentuh bahu saya.

"Kamu...kamu dan kamu...,Malayu"

Pong membelakangkan tubuhnya dari saya dan berjalan perlahan-lahan menjauhi saya."Apa yang kamu lihat dari riwayat itu?" saya cuba memberhentikan Pong.Pong menoleh ke arah saya.

"You must pay for it..." jawab Pong selamba sambil menunjukkan perkataan Jerman yang tertulis di buku notanya.

Pong sebenarnya pemuda yang baik.Dia dahulunya cuba mendekati saya,tetapi entah mengapa saya tidak gemarkan sikapnya.Apabila dia menyedari dia hanya bertepuk sebelah tangan,dia cuba memikat Nari.Namun caranya agak pelik iaitu suka mengusik Nari dengan merendah-rendahkan sejarah Khmer dan Kemboja.


Malam itu saya bermimpi wajah ibu.








*Es tut mir leid=saya minta maaf












20 comments:

  1. Best cerita ni.

    Saya harap Srikandi akan membukukan semua catatan Srikandi. Maklumat2 yang ada ini amat berguna untuk anak cucu cicit bangsa kita...Melayu.

    ReplyDelete
  2. Salam.
    Baru mengikuti alter Melayu dua bulan yang lalu.Namun ada gerak hati untuk menmengikuti alter ini berterusan.Adakah masih ada jigsaw puzzle yang belum terurai lagi.Misteri staf dari kementerian masih kesamaran tujuannya.Adakah Sejarah Melayu to be rewrote? again?

    ReplyDelete
  3. sangat menarik...^_^ terima kaseh srikandi.

    ReplyDelete
  4. terimakaseh tidak terhingga srikandi...semuga anda meneruskan penggalian ini sampai kedasasar walaupun keputusannya amat pahit untuk diterima....demi anak cucu dan penerus bangsa...

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum semua... saya da dekat 8 bulan tak dapat masuk blog cik sri ni... saya pun tak tahu kenapa? tp saya x putus asa tunggu dan nak cari maklumat baru dalam blog ni... alhamdulillah... Allah perkenankan permintaan saya... terima kasih cik sri...-cikgu dan guru silat melayu...

    ReplyDelete
  6. Mohd.Shafie GhazaliAugust 4, 2012 at 8:51 AM

    Assalamualaikum wrh wbt.
    Teruskan research anda dan saya doakan lebih ramai lagi researchers spt anda tampil bergabung tenaga untuk mencari kebenaran.Jaga keselamatan diri anda kerana sejarah melayu berzaman ada pihak yang sabotagekannya.Anda mencari empire yang org muda zaman dulu bina spt tulisan William Clavell "empires are built by the youngs but lost by the olds".

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah. JazakAllah khair cik sri...

    ReplyDelete
  8. If you experience some emotional or physical problems in your life it can soon be seen in the condition of your
    hair, using natural and organic products aids in the recovery of your
    hair. My hair doesn't always look good when I'm
    going to attend openings and red carpet events. When one
    thinks of fungus, they don't generally associate it with the head or scalp, but the itching, burning scalp, rash or pimples on the scalp could very well be caused by a fungus, requiring antifungal shampoo to provide well needed relief to the symptoms.

    my web-site: hair products

    ReplyDelete
  9. Instead, put grass clippings to use as mulch for your garden.
    Mulch will reduce weed growth and prevent new weeds from growing in
    the garden. Starting Your Very First Flower Garden Preventing Pests and Diseases in
    the Perennial Garden Gardening Tips from Fellow
    Gardeners.

    my weblog; mulching

    ReplyDelete
  10. This is the only way to ensure good products in hand and great value for your hard earned money.
    Or, when we speak of American capitalism, do we mean jobs for our people, medical care for all of us, decent wages and decent retirements.

    They’re the real Mc - Coy and are as old
    as the date on their front page. However, the English newspapers are much central to
    urban areas. The contempt he held for America had little to do with politics and democracy.


    Also visit my web blog: click here

    ReplyDelete
  11. This is the only way to ensure good products in hand
    and great value for your hard earned money. Or, when we speak of American capitalism, do we mean jobs for
    our people, medical care for all of us, decent wages and decent retirements.
    They’re the real Mc - Coy and are as old as the date on their front
    page. However, the English newspapers are much central to urban areas.
    The contempt he held for America had little to do with politics and democracy.


    My blog post; click here

    ReplyDelete
  12. Most of these senior citizens are not comfortable
    with the use of internet or are incapable of visiting the State Comptrollers office
    and thus for them newspaper listings does the job.
    I suffered a lot of bullying and some sexual abuse and it compounded my identity problem.
    Current newspapers provide different articles in the development of
    the nation. Newspapers act as the ideal method
    of public relations due to its strength as the best way of
    communication. This is why various newspapers are now helping to find unclaimed property owners by listing their names.


    Here is my web-site - click here

    ReplyDelete
  13. Scenes from battles, settings from historical events or other scientific discoveries
    can be displayed with a shoe box filled with the appropriate
    materials. The particular classy aspect along with self-assurance which Hermes Birkins purses
    supply most women position these individuals the most sough immediately after manufacturers for most girls getting databases.
    The cache of mummies of high priests of Amun at Deir el-Bahri has
    also yielded a large number of private coffins of the 21st Dynasty (1069
    945 BC). Assemble your guests in teams, set out clues and people to actually talk to.
    This is standard cat behavior I'm probably preaching to the choir here.

    Also visit my web page; egyptian newspapers

    ReplyDelete
  14. You should generously massage your head with this oil at night
    for flaunting a high quality curls next day.
    ) at a rate of one drop of essential oil per tablespoon of base oil.
    It soothes scalp region and make hair dark and lustrous.
    From my experience, it is quite difficult to style hair immediately after a hot oil treatment, so you might want to skip the curling
    iron or hot rollers. As a hair growth stimulant, you can add 10 drops of rosemary oil, 10 drops of sandalwood oil and 10 drops of lavender oil to 50ml of carrier oil and massage it into your scalp.



    Stop by my blog: bridal hairstyles

    ReplyDelete
  15. Apply 2 to 3 inches of mulch over the plants root system
    once all foliage is removed and discarded. Owning
    a regular lawn mower does not mean you have to give up on mulching your yard; you just have to
    be willing to do some work. Mulch also keeps soil from being
    depleted of vital nutrients, so gardeners do not have
    to rotate planting locations from year to year.

    ReplyDelete
  16. I am Linda Khanzetian, Doctor of natural Health, with the Washington Institute of Natural Medicine, located in Washington, D.
    It needs to be rushed to a medical facility which is capable of handling emergencies.
    Katz helps clients find relief from the pain without resorting to medications or invasive procedures.

    Different from other girls, she did not wear the very sexy short dress and very high-heeled shoes, she only wore a white skirt, which suited
    her slim figure very much, and her hair was very straight,
    she had white and smooth skin, a pair of big eyes which could speak for her, I saw the unique charm in her.
    You must be introduced with a display screen with several alternatives one particular of which will be safe mode with networking.



    Feel free to surf to my website - Heart of Midlothian

    ReplyDelete
  17. Thanks for a marvelous posting! I definitely enjoyed reading it, you will be a great author.
    I will make sure to bookmark your blog and definitely will come back
    very soon. I want to encourage yourself to continue your great
    posts, have a nice evening!

    My blog post fatloss factor reviews

    ReplyDelete